Blog
Strategie

10 leadgeneratie tips om je bedrijf te doen groeien

December 14, 2022

Zonder klanten heb je geen bedrijf, dat is de logica zelve. Daarom is het belangrijk dat je inzet op leadgeneratie. Veel bedrijven zijn vaak afhankelijk van mond-tot-mondreclame om nieuwe klanten te genereren en komen in de problemen als dit kanaal begint te sputteren of lopen vast als ze willen groeien. De oplossing: leads genereren via online marketing. In dit artikel leer je wat leadgeneratie is, het belang ervan en de beste methoden om leads jouw weg op te sturen.

Wat is leadgeneratie?

Leadgeneratie is het proces van het aantrekken en omzetten van vreemden in klanten. Dit kan gebeuren via verschillende marketingkanalen, zoals online advertenties, e-mailcampagnes of berichten op sociale media. Het belangrijkste doel van leadgeneratie is het creëren van een pool van potentiële klanten die je na verloop van tijd kan omzetten in betalende klanten.

Veel bedrijven hebben moeite met het genereren van leads, omdat ze de expertise niet hebben om dit doordacht aan te pakken. Ze adverteren overal en nergens, waardoor de weinige leads die ze binnenkrijgen ongekwalificeerd zijn en moeilijk converteren naar klanten. Gevolg: een verspilling van tijd, energie en marketingcenten.

Het belang van leadgeneratie

Het implementeren van leadgeneratietactieken zal je bedrijf helpen groeien en doelen bereiken die voordien onmogelijk leken. Met een toestroom van leads wordt het veel gemakkelijker om klanten binnen te halen. Wanneer je met succes je ideale klant bereikt, met de juiste boodschap, zullen conversies gemakkelijker plaatsvinden en vervolgens resulteren in meer inkomsten voor je bedrijf.

Als internetgebruikers in aanraking komen met je marketingcampagnes, worden ze zich bewust van je merk en je aanbod. Op deze manier helpt het genereren van leads niet alleen je bedrijf te groeien, maar ook de naambekendheid te vergroten.

1. First things first: optimaliseer je website voor conversies

Voordat je potentiele klanten naar je website stuurt, is het belangrijk dat je deze optimaliseert. Doe je dit niet, zit je meteen met een lek die er voor zorgt dat je marketingcampagnes niet optimaal renderen. Enkele belangrijke factoren van een geoptimaliseerde website:

  • Betrouwbaarheid: Toon echte foto's van de mensen achter het bedrijf. Voorzie op elke pagina contactinformatie en toon reviews van externe platformen.
  • Gebruiksgemak: Zorg dat de website snel laadt en dat hij zowel op smartphone, tablet als desktop optimaal getoond wordt. Maak een navigatiemenu die logisch in elkaar zit zodat je website gemakkelijk te navigeren is.
  • Duidelijk: Maak bij het openen van de website meteen duidelijk wat je te bieden hebt. Geef voldoende informatie over je producten/diensten en maak je teksten eenvoudig te begrijpen.
  • Overtuigend: Houd steeds je doelpubliek in gedachte en speel in op de problemen en uitdagingen die ze hebben. Maak duidelijk wat jouw meerwaarde is en hoe je je onderscheidt van je concurrenten. Stuur je bezoekers richting contactopname of aankoop via duidelijke call-to-action knoppen.

Laten we nu even enkele belangrijke leadgeneratietactieken op een rijtje zetten:

2. Google Advertenties: tegen betaling hoger in Google

Google Ads is een zeer effectieve manier om leads te genereren omdat het je bedrijf zichtbaar maakt op het moment dat mensen op zoek zijn naar de producten of diensten die je aanbiedt. Bovendien hanteren ze het pay-per-click betaalmodel, wat wil zeggen dat je pas betaalt wanneer iemand op je advertentie klikt (gemiddeld betaal je tussen de €1 à €2 per klik).

Het is dus belangrijk dat je Google instructies geeft om je advertenties aan mensen te tonen die door hun zoekopdracht een zekere aankoopintentie aangeven. Zo maak je de kans dat de bezoeker overgaat tot aankoop of contactopname optimaal.

3. SEO: gratis hoger in Google

Bij Search Engine Optimization, of SEO, ga je op en buiten je website een aantal technieken toepassen, die er voor zorgen dat je zo hoog mogelijk in de organische (de niet betaalde) resultatenpagina's van de zoekmachines komt. In tegenstelling tot Google Ads ga je dus niet betalen voor je hoge rangschikking, maar het kan wel lang duren voordat je er resultaten van ziet.

Het voordeel is dat eens je een hoge positie in de organische zoekresultaten behaalt, je daar ook voor lange tijd blijft staan, terwijl je bij Google Ads geen zichtbaarheid meer krijgt als je advertentiebudget op is. Hier lees je hoe je je website optimaliseert voor zoekmachines.

4. Houd je leads warm via e-mailmarketing

Vanaf wanneer iemand zijn e-mailadres heeft achtergelaten, weet je dat hij enige interesse toont in je producten of diensten. Maak hier dus gebruik van en houd je leads warm door hem enkele opvolgingse-mails te sturen. Zo blijf je top-of-mind wanneer hij beslist om over te gaan tot aankoop.

Voor webshops kan je bijvoorbeeld automatisch een e-mail verzenden wanneer je bezoeker de winkelmand verlaten heeft zonder af te rekenen. Ben je een bedrijf dat diensten aanbiedt en heeft iemand een offerte aangevraagd? Dan kan je hem bijvoorbeeld een geautomatiseerde serie mailtjes sturen ter voorstelling van je bedrijf en hem enkele redenen geven waarom jij de beste keuze bent voor hem.

5. Houd je social media kanalen up to date

Aanwezigheid op sociale media is belangrijk voor bedrijven omdat het hen in staat stelt op een meer persoonlijke manier in contact te komen met hun doelgroep. Bovendien is het een geweldige manier om waardevolle inhoud te delen die kan helpen om leads om te zetten in klanten.

Je kan blogberichten delen, nieuws binnen je bedrijf, realisaties, tips, getuigenissen van tevreden klanten, medewerkers in de kijker zetten, ... de mogelijkheden zijn eindeloos! Door dergelijke waardevolle inhoud te delen, toon je je doelgroep dat je een actief en deskundig bedrijf bent dat ze kunnen vertrouwen.

6. Investeer in social media advertenties

Advertenties op sociale media kunnen een zeer effectieve manier zijn om je doelgroep te bereiken. Door je te richten op een specifieke groep mensen die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in je product of dienst, zorg je ervoor dat je advertenties de juiste mensen bereiken.

Bovendien kan je met social media-advertenties mensen specifiek targeten op basis van hun interesses, demografische gegevens en zelfs gedrag in het verleden. Dit zorgt ervoor dat je advertentie relevant is voor de persoon die ze ziet, wat de kans vergroot dat ze tot actie overgaan.

7. Creëer waardevolle content

Creëer interessante content die waardevolle informatie biedt aan je doelgroep. Enkele voorbeelden van content marketing zijn blog posts, e-books, infographics, case studies, afbeeldingen, video's en webinars. Op deze manier laat je zien dat je een expert in je vakgebied bent.

Door dit soort inhoud te verspreiden via advertenties bereikt je content bovendien een groter publiek en trek je potentiële klanten aan. Door bijvoorbeeld een e-book aan te bieden in ruil voor het e-mailadres van de bezoeker, kan je hem via e-mail verder opwarmen van lead naar klant.

8. Zet je huidige klanten in als ambassadeurs

Mond-tot-mondreclame is altijd een effectieve marketingstrategie geweest, die je ook op het internet kan toepassen. Meer dan 90% van de klanten leest recensies voordat ze online een aankoop doen. Gebruik dus positieve klantengetuigenissen op het moment dat websitebezoekers in een beslissingsfase zitten. Een korte quote op het juiste moment kan al voldoende zijn.

Tip: zorg ervoor dat de echtheid van de getuigenis geverifieerd kan worden, door een link bij te voegen naar het externe online platform (zoals Google reviews) waar de klant de review heeft achtergelaten.

9. Gebruik een livechat functie op je website

Door een livechat functie toe te voegen aan je website, kan je meteen met je leads in gesprek gaan. Zo verhoog je het vertrouwen en laat je een positieve indruk na ten op zichte van bedrijven die geen livechat aanbieden en waar het contact dus via telefoon of e-mail moet gebeuren.

Je geeft je bedrijf bovendien een meer menselijk gezicht en legt meteen een persoonlijke relatie met je lead. Je leadproces versneld hierdoor en leads converteren sneller naar klanten. Het overwegen waard, dus!

10. Werk aan je Google bedrijfsprofiel

Voor lokale bedrijven is het belangrijk om zo hoog mogelijk in de zogenaamde "local pack" van Google te komen. Dit is de Google maps sectie die bovenaan de resultatenpagina van Google getoond wordt wanneer iemand een lokale zoekopdracht ingeeft.

Allereerst moet je een Google Bedrijfsprofiel aanmaken om weergegeven te kunnen worden in de local pack. Vervolgens dien je je profiel te optimaliseren. Dit doe je door al je informatie zo uitgebreid mogelijk in te vullen, zoals je categorieën, diensten, contactinformatie en openingsuren. Gebruik kwalitatieve foto's, post regelmatig updates en verzamel reviews om een zo hoog mogelijke positie te verkrijgen.

Begin vandaag nog met het genereren van meer leads!

Het genereren van leads is voor ambitieuze bedrijven een topprioriteit. Als dit artikel heeft geholpen om wat van de druk weg te nemen, geweldig! De ideeën voor het genereren van leads we hebben gedeeld, zijn nog maar het begin. Ze kunnen je helpen meer leads aan te trekken met minder moeite, maar er bestaan ook vele andere methoden.

Heb je nog meer info nodig of leadgeneratie, of ben je benieuwd hoe wij het zouden aanpakken voor jouw bedrijf? Contacteer ons gerust voor een vrijblijvend gesprek!

Geschreven door
Jens Van Nueten
Deel dit artikel

Ontvang de beste marketingtips rechtstreeks in je mailbox

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.